top of page

Statuten

DEF_edited_edited.jpg

Disclaimer

Disclaimer:

Bij het ontwerpen en samenstellen van deze site is de grootst mogelijke zorgvuldigheid betracht. Desondanks kan het voorkomen dat de informatie onvolkomenheden bevat.

Wij kunnen geen aansprakelijkheid accepteren voor schade ontstaan, rechtstreeks of onrechtstreeks, door informatie aangeboden op de website of door onvolledigheid op welke manier dan ook.

Wij geven geen garantie inzake de juistheid of de volledigheid, of het bijgewerkt zijn van de informatie die op deze site werd geraadpleegd of die via deze site werd uitgewisseld.

Mocht u onjuistheden tegenkomen, vragen of opmerkingen hebben, laat dit a.u.b. weten via projectzuidereinde@gmail.com

Wij doen er alles aan om uw privacy te waarborgen en gaan daarom zorgvuldig om met persoonsgegevens. De Stichting Mooi 's-Graveland houdt zich in alle gevallen aan de toepasselijke wet- en regelgeving, waaronder de Algemene Verordening Gegevensbescherming.

Statuten

STATUTEN

Buurtstichting Mooi ‘s-Graveland

met zetel te Wijdemeren

d.d. [datum]

 

Artikel 1.

  1. De stichting draagt de naam: Buurtstichting Mooi ‘s-Graveland.

  2. De stichting is statutair gevestigd in de gemeente Wijdemeren.

 

DOEL

Artikel 2.

  1. De stichting heeft ten doel het behoud en, waar mogelijk, de verbetering van de kwaliteit van de leefomgeving in ’s-Graveland, gelegen in de gemeente Wijdemeren. De stichting streeft hierbij naar een leefbaar, duurzaam en veilig woon- en leefklimaat waarin het welzijn van huidige en toekomstige generaties wordt bevorderd.

  2. De stichting tracht dit doel onder meer te verwezenlijken door:

    1. Het verbinden en verenigen van bewoners en belanghebbenden door middel van het verstrekken van informatie en het bevorderen van onderlinge informatie-uitwisseling, participatie en betrokkenheid;

    2. Het optreden als gesprekspartner en vertegenwoordiger voor overheden, bedrijven en particuliere en maatschappelijke organisaties met betrekking tot visie, planvorming en beheer op regionaal en  gemeentelijk niveau voor zover dat betrekking heeft op het woon- en leefklimaat in ’s-Graveland;

    3. Het organiseren en/of faciliteren van activiteiten en initiatieven die bijdragen aan het bevorderen van de kwaliteit, leefbaarheid, duurzaamheid en veiligheid van het woon- en leefklimaat, waarbij aandacht is voor zowel fysieke als sociale aspecten;

    4. Het onderhouden van overleg en samenwerking met andere belangengroepen en organisaties om gezamenlijke doelstellingen te realiseren en synergiën te benutten.

 

GELDMIDDELEN

Artikel 3.

Het vermogen van de stichting wordt gevormd door:

  1. subsidies en donaties;

  2. verkrijgingen krachtens legaat of erfstelling;

  3. vergoedingen voor door de stichting verrichte prestaties;

  4. alle andere verkrijgingen en baten.

Erfstellingen mogen door de stichting slechts worden aanvaard onder het voorrecht van boedelbeschrijving.

 

BESTUUR

Artikel 4.

  1. De stichting wordt bestuurd door een bestuur bestaande uit een door het bestuur te bepalen aantal van tenminste drie leden. Bestuursleden worden benoemd en ontslagen door het bestuur.

  2. Het bestuur kiest uit zijn midden een voorzitter, een secretaris en een penningmeester. De functies van secretaris en penningmeester kunnen door één persoon worden vervuld.

  3. Alleen natuurlijke personen zijn benoembaar tot bestuurslid.

  4. Het bestuur kan een rooster van aftreden vaststellen, krachtens welk rooster elke drie jaar één bestuurslid aftreedt. Een volgens het rooster aftredend bestuurslid is terstond herbenoembaar.

  5. Het bestuurslidmaatschap eindigt:

    1. door zijn aftreden volgens het eventuele rooster van aftreden;

    2. op zijn eigen verzoek door schriftelijk bedanken;

    3. door zijn faillissement of zijn surséance van betaling of indien de schuldsaneringsregeling op hem van toepassing wordt;

    4. door zijn ondercuratelestelling;

    5. door zijn overlijden;

    6. door zijn ontslag verleend door het bestuur om gewichtige redenen;

    7. door zijn ontslag door de rechtbank op grond van het bepaalde bij de wet.

  6. De bestuursleden genieten als zodanig geen beloning voor hun werkzaamheden. Het bestuur kan besluiten tot een vergoeding van reis- en verblijfskosten aan bestuursleden.

  7. Indien het bestuur tijdelijk uit minder dan drie respectievelijk uit minder dan door het bestuur vastgestelde aantal bestuursleden bestaat blijft het niettemin bevoegd, onder gehoudenheid zo spoedig mogelijk zodanige maatregelen te treffen dat in de vacature(s) kan worden voorzien.

 

TAKEN EN BEVOEGDHEDEN VAN HET BESTUUR

VERTEGENWOORDIGING

Artikel 5.

  1. Behoudens beperkingen volgens de statuten is het bestuur belast met het besturen van de stichting.

  2. Het bestuur is bevoegd overeenkomsten aan te gaan tot verkrijging, vervreemding en bezwaring van registergoederen en tot het aangaan van overeenkomsten waarbij de stichting zich als borg of hoofdelijk medeschuldenaar verbindt, zich voor een derde sterk maakt of zich tot zekerheidsstelling voor een schuld van een derde verbindt.

  3. Het bestuur is bevoegd tot vertegenwoordiging van de stichting voor zover de wet niet anders bepaalt. De bevoegdheid tot vertegenwoordiging komt mede toe aan twee gezamenlijk handelende bestuursleden. Het bestuur kan een bestuurslid en/of een derde machtiging verlenen om de stichting binnen de in de volmacht omschreven grenzen te vertegenwoordigen.

 

BESTUURSVERGADERINGEN

Artikel 6.

  1. Het bestuur vergadert tenminste éénmaal per jaar en voorts zo dikwijls als de voorzitter of een ander bestuurslid zulks gewenst acht. De oproeping tot een vergadering geschiedt schriftelijk tenminste zeven dagen van tevoren -de dag der oproeping en die der vergadering niet meegerekend- onder vermelding van de plaats van de vergadering en de te behandelen onderwerpen.

  2. Indien de bijeenroeping niet schriftelijk is geschied of onderwerpen aan de orde komen die niet bij de oproeping werden vermeld, dan wel de bijeenroeping is geschied op een termijn korter dan zeven dagen, is een geldige besluitvorming van het bestuur niettemin mogelijk, mits in de betreffende vergadering alle in functie zijnde bestuursleden aanwezig zijn en geen der bestuursleden zich alsdan tegen de besluitvorming verzet.

  3. De bestuursvergaderingen worden geleid door de voorzitter en bij diens afwezigheid door een door de vergadering aan te wijzen ander bestuurslid. Geldige besluiten kunnen slechts worden genomen indien tenminste de helft van de in functie zijnde bestuursleden aanwezig of vertegenwoordigd is.

  4. Van elke bestuursvergadering worden notulen gehouden door de secretaris of bij diens afwezigheid door een daartoe aangewezen bestuurslid. De notulen worden vastgesteld in dezelfde of in een volgende bestuursvergadering en ten blijke daarvan door de voorzitter en secretaris van die vergadering ondertekend.

  5. Toegang tot de vergadering hebben de bestuursleden alsmede zij die door de ter vergadering aanwezige bestuursleden worden toegelaten.

  6. Een bestuurslid kan zich door een door hem daartoe schriftelijk gevolmachtigd medebestuurslid ter vergadering doen vertegenwoordigen. Een bestuurslid kan ten hoogste één medebestuurslid ter vergadering vertegenwoordigen.

 

BESLUITVORMING BESTUUR

Artikel 7.

  1. Ieder bestuurslid heeft één stem. Voor zover in deze statuten niet anders is bepaald, worden bestuursbesluiten genomen met volstrekte meerderheid van de ter vergadering uitgebrachte stemmen. Blanco stemmen worden geacht niet te zijn uitgebracht.

  2. Bij staking van stemmen wordt het voorstel in een volgende vergadering opnieuw aan de orde gesteld. Staken de stemmen wederom, dan is het voorstel verworpen. De voorzitter van de vergadering bepaalt de wijze van stemming.

  3. Buiten vergadering kunnen bestuursbesluiten worden genomen, mits alle bestuursleden in de gelegenheid worden gesteld hun stem uit te brengen en zij allen schriftelijk hebben verklaard zich niet tegen deze wijze van besluitvorming te verzetten. Een besluit is alsdan genomen zodra de vereiste meerderheid van alle bestuursleden zich schriftelijk voor het voorstel heeft verklaard.

 

BOEKJAAR EN JAARSTUKKEN

Artikel 8.

1.  Het boekjaar van de stichting valt samen met het kalenderjaar.

2.  Het bestuur is verplicht tot het houden van zodanige aantekeningen omtrent de vermogenstoestand van de stichting en van alles betreffende haar werkzaamheden, dat daaruit te allen tijde haar rechten en verplichtingen kunnen worden gekend.

3.  Het bestuur is verplicht binnen zes maanden na afloop van het boekjaar een balans en een staat van baten en lasten op te maken en op papier te stellen. De balans en staat van baten en lasten worden ontworpen door de penningmeester en aan het bestuur voorgelegd vóór een door het bestuur te bepalen datum. Vaststelling door het bestuur van de door de penningmeester ontworpen stukken strekt tot decharge van de penningmeester.

4.  Het bestuur is verplicht de in lid 2 van dit artikel bedoelde stukken, boeken, bescheiden en andere gegevensdragers alsmede de balans en staat van baten en lasten zeven jaren lang te bewaren.

 

STATUTENWIJZIGING

Artikel 9.

1.  Het bestuur is bevoegd te besluiten tot wijziging van de statuten.

2.  Een besluit van het bestuur tot statutenwijziging behoeft een meerderheid van twee derden van de stemmen, uitgebracht in een vergadering waarin alle in functie zijnde bestuurders aanwezig of vertegenwoordigd zijn. Is een vergadering, waarin een voorstel tot statutenwijziging aan de orde is, niet voltallig, dan wordt een tweede vergadering bijeengeroepen, te houden niet eerder dan twee en niet later dan vier weken na de eerste vergadering. In deze tweede vergadering kan ongeacht het aantal tegenwoordige of vertegenwoordigde bestuursleden rechtsgeldig omtrent het voorstel, zoals dit in de eerste vergadering aan de orde was, worden besloten, mits met een meerderheid van twee derden van de uitgebrachte stemmen.

3.  Bij de oproeping tot de vergadering waarin een statutenwijziging zal worden voorgesteld, dient een afschrift van het voorstel, bevattende de woordelijke tekst van de voorgestelde wijziging, te worden gevoegd.

4.  Een statutenwijziging treedt eerst in werking nadat hiervan een notariële akte is opgemaakt. Tot het verlijden van een akte van statutenwijziging is ieder bestuurslid bevoegd.

 

ONTBINDING EN VEREFFENING

Artikel 10.

1.  Het bestuur is bevoegd te besluiten tot ontbinding der stichting.

2.  Op het besluit van het bestuur tot ontbinding is het bepaalde in lid 2 van het vorige artikel van overeenkomstige toepassing.

3.  Indien het bestuur besluit tot ontbinding wordt tevens de bestemming van het liquidatiesaldo vastgesteld, één en ander met inachtneming van het hiervoor bepaalde. In andere gevallen van ontbinding wordt de bestemming van het liquidatiesaldo door de vereffenaars vastgesteld. Het liquidatiesaldo dient te worden besteed ten behoeve van een algemeen nut beogende instelling met een soortgelijke doelstelling in de directe omgeving van de gemeente Wijdemeren.

4.  Na de ontbinding geschiedt de vereffening door de bestuurders.

5.  Een overschot na vereffening wordt uitgekeerd zoals door de vereffenaars te bepalen.

6.  Na afloop van de vereffening blijven de boeken en bescheiden van de ontbonden stichting gedurende de bij de wet voorgeschreven termijn onder berusting van de door de vereffenaars aangewezen persoon.

7.  Op de vereffening zijn overigens de bepalingen van Titel 1, Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek van toepassing.

 

SLOTBEPALING

Artikel 11.

In alle gevallen, waarin door de statuten van de stichting niet is voorzien, beslist het bestuur.

Stichting Mooi 's-Graveland

Het verbinden en verenigen van bewoners en belanghebbenden door middel van het verstrekken van informatie en het bevorderen van onderlinge informatie-uitwisseling, participatie en betrokkenheid

Email: projectzuidereinde@gmail.com

Bankrekening nummer IBAN: NL15 FVLB 0699 4979 81 

KVK-nummer: 95707239​

​

​

bottom of page